🚇 Stanice metra Dejvická

Metro » Praha » Stanice metra Dejvická

Ačkoliv je zelená linka A tou nejkratší z celého systému pražského metra, svým významem v rámci zbývajících rozhodně nijak nepokulhává. Mezi nejvytíženější stanice této linky patří již dlouhou dobu Dejvická, jež vyšla při průzkumu v roce 2008 dokonce jako druhá nejvytíženější stanice celého metra!

Základní informace o stanici

Jízdní řád stanice metra Dejvická

Jízdní řády stanice Dejvická (pro zvětšení klikni na obrázek)
Jízdní řády stanice Dejvická (pro zvětšení klikni na obrázek)

Historie

Dejvická patří mezi nejstarší stanice metra na lince A. Otevřena byla, stejně jako celá trasa A, 12. srpna 1978, přičemž výstavba trvala zhruba 5 let. Po dlouhá léta se jednalo o konečnou zastávku, což se změnilo teprve v roce 2015, kdy došlo k dalšímu prodloužení linky, do Nemocnice Motol.

Při svém otevření byla pojmenována jako Leninova, tento název jí vydržel přibližně 12 let.

Nástupiště

Protože se jedná o vyhloubenou stanici, je zdejší nástupiště v rámci jedné haly. Nachází se přibližně 12 metrů pod zemí. Okolí kolejišť je ozdobené barevnými keramickými dlaždicemi, jejichž odstíny se mění od tmavě zelené po hnědou až po nejčastější bílou.

Uprostřed nástupiště se nachází místnost dozorčího, která trochu narušuje pocit prostornosti a vzdušnosti.

Východy a vestibuly

Ze stanice Dejvická se dá vystoupit oběma směry. První výstup (západní) má podobu eskalátorového tunelu a ústí do vestibulu, který se nachází pod Evropskou třídou. Z tohoto vestibulu vede několik samostatných východů.

Druhý výstup (východní) eskalátory nemá a má podobu klasického schodiště, které vede opět do vestibulu. Tento se však nachází pod Vítězným náměstím a vede z něj opět několik samostatných východů. Stanice disponuje též několika výtahy, takže je zcela bezbariérová.

Zajímavosti

Dejvická je v systému pražského metra rekordmanem, neboť byla konečnou stanicí úplně nejdéle. Bez čtyř měsíců se jednalo o dlouhých 37 let!

Její výstavba přišla v roce 1978 na finálních 301 milionů Kčs. Dnes by se jednalo o ekvivalent cca 2,4 miliardy Kč.

Díky bývalému statusu konečná stanice se za Dejvickou nachází stále funkční vlakové obratiště. Díky tomu je možné v případě mimořádných situací zachovat na lince A alespoň částečný úsekový provoz.

Jedná se o první stanici pražského metra, kde byl využit tzv. bezobslužný obrat. Vlak se totiž dokáže v obratišti otočit zcela sám, bez zásahu strojvedoucího. De facto se tak jedná o zcela automatickou jízdu bez lidské posádky. Tato možnost se využívá zejména při obou denních špičkách.

Do roku 2015 se jednalo o důležitou spojnici MHD s ruzyňským letištěm. Dnes tuto úlohu převzala stanice Nádraží Veleslavín, odkud na letiště jezdí speciální linka č. 119.

Článek sepsal a naposledy aktualizoval David dne

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *