Jen málo stanic pražského metra se může pochlubit tím, že jsou přímo provázané s pradávnou historií českého národa, alespoň co se týče jejich pojmenování. Věřím, že pověst s bájným koněm Šemíkem zná téměř každý. Jistě již víte, kam mířím, a to do stanice Vyšehrad, kterou naleznete na červené lince metra C.
Základní informace o stanici
- Linka: C
- Sousední stanice: I. P. Pavlova, Pražského povstání
- Hloubka stanice: 0 metrů
- Rok uvedení do provozu: 1974
- Dřívější název: Gottwaldova
- Důležité body v okolí: Kongresové centrum Praha, Hotel Corinthia, Nuselský most, Národní kulturní památka Vyšehrad
Jízdní řád stanice metra Vyšehrad
- jízdní řád pro stanici Vyšehrad (ve směru Letňany) v .pdf ke stažení zde →
- jízdní řád pro stanici Vyšehrad (ve směru Háje) v .pdf ke stažení zde →
Historie metra Vyšehradu
Protože úplně první zprovozněný úsek pražského metra byl na lince C a vedl od současného Kačerova až po Florenc, je jasné, že i Vyšehrad patří mezi 9 nejstarších stanic celého systému. Stanice Vyšehrad byla slavnostně otevřena 9. května 1974. Nyní se jedná o důležitý a velmi vytížený bod celé MHD.
Nástupiště
Po dlouhou dobu byla stanice Vyšehrad jedinou zastávkou pražského metra, kde se vystupovalo vpravo, ve směru jízdy. To je způsobeno tím, že se nachází prakticky ihned za koncem Nuselského mostu a zároveň pod rušnou magistrálou. Z tohoto důvodu bylo nutné vybudovat boční východy.
Zároveň se jednalo o první povrchovou stanici, takže celé nástupiště je průhledné, s výhledem na město.
Východy a vestibuly
Vzhledem k tomu, že stanice je povrchová, nedisponuje žádným vestibulem (dalo by se za něj označit celé nástupiště). Přímo z nástupiště tak vede několik východů, které jsou orientovány na východní a západní stranu. Nalezneme tu též podchod, který lze využít při nutnosti přesunu na druhou stranu.
Zajímavosti
Protože při stavbě nebylo nutné prostory hloubit ani razit, jednalo se o nejlevněji vybudovanou stanici tehdejšího metra. Náklady byly vyčísleny na 43 milionů Kčs, což by dnes odpovídalo zhruba 380 milionům Kč.
Směrem do stanice I. P. Pavlova vede trasa metra uvnitř Nuselského mostu, který byl vybudován již s tímto záměrem, a to pouhý rok před otevřením stanice. Stavba se však zkomplikovala z toho důvodu, že se původně počítalo s nasazením pouhé podpovrchové tramvaje. Vzhledem k tomu, že vítězné sovětské metro je mnohem těžší, musel být most dodatečně vyztužen.
Ačkoliv je stanice označena jako bezbariérová, bezbariérový výstup se nachází pouze ve směru na Háje. Dopravní podnik tak doporučuje invalidním cestujícím změnu směru jízdy v následujících stanicích (I. P. Pavlova či Pražského Povstání), a to podle toho, kam se potřebují dostat.
Původně se stanice jmenovala jako „Gottwaldova“, avšak při budování se počítalo též s pracovním pojmenováním „Nuselský most“. Svůj současný název získala krátce po Sametové revoluci.