🚇 Budapešť – metro, doprava a jízdenky

Metro » Evropa » Maďarsko » Budapešť
Metro Budapešť

Budapešť je se svými téměř dvěma miliony obyvateli největším a zároveň hlavním městem Maďarska. Rozkládá se na obou březích Dunaje v centru země. Turisty sem láká nepřeberné množství památek, pamětihodností a kulturních aktivit. Nejznámějšími památkami jsou Rybářská bašta, sto let stará neogotická budova parlamentu a Řetězový most.

Kolik stojí nejlevnější ubytování v Budapešti? →

Budapešť se pyšnila podzemní dráhou již za Rakousko-Uherska. První úsek metra (dnes linka M1) byl otevřen již v roce 1896. Tato linka vede převážně pod Andrássyho třídou. Secesní výzdoba původních stanic dělá z této linky metra významnou budapešťskou pamětihodnost. Ostatní dvě linky byly otevřeny až v 70. letech 20. století. Ty jsou již prostornější a kapacitnější.

Linky metra

Linky jsou zde zatím 3 a 4. linka je ve výstavbě.

Všechny tři současné linky se protínají v jedné jediné přestupní stanici – Deák Ferenc tér. Po otevření linky M4 vzniknou další dvě přestupní stanice.

Cena jízdenky

Budapešť je celý v jedné tarifní zóně. V každém vozidle je potřeba si označit (procvaknout) jízdenku. Základní jízdenka je nepřestupní (v rámci linek metra je přestupní, pokud neopustíte přepravní prostor). Přestupní jízdenka je pouze pro jeden přestup – při prvním nástupu/vstupu do stanice si označíte jeden konec jízdenky a při přestupu druhý. Lze koupit výhodnější balení 10 jízdenek. Existuje i 24 hodinová jízdenka, na ni vám v kase napíší čas. Tato jízdenka se pak již neoznačuje. Tyto jízdenky platí ve všech prostředcích budapešťské veřejné dopravy. Platnost vaší jízdenky může kdykoliv během jízdy kontrolovat revizor. V metru se kontroluje často již při vstupu do stanice.

Druhy jízdenek

1 HUF (maďarský forint) = cca 0,085 CZK

Kde jízdenku zakoupit

Jednorázové, přestupní a blok 10 lístků koupíte ve skoro každé trafice a v kasách místního dopravního podniku, které jsou umístěny u důležitých dopravních uzlů – vlaková a autobusová nádraží, důležité stanice metra.

Další městská doprava

Kromě sítě metra fungují v Budapešti i sítě městské železnice (HÉV, při cestě za město nutno dokoupit příslušnou jízdenku), tramvají, trolejbusů a autobusů. Tramvajové linky 4 a 6 jsou nejvytíženějšími linkami v Evropě a také se na nich setkáte s nejdelšími vozy v Evropě. Doprava těmito linkami je velmi rychlá. Další zajímavostí je ozubená dráha na západě města – linka 60. Z její horní konečné se pak můžete svézt vyhlídkovou Dětskou železnicí, ta však není integrována, a proto je potřeba si zakoupit speciální jízdenku.

Doprava na letiště

K mezinárodnímu letišti Ferihegy, které leží na jihovýchodě města, se dostanete autobusem 200E, který spojuje letiště s konečnou stanicí metra M3 Köbánya-Kispest. Interval této autobusové linky je 10 minut. V noci lze využít autobusovou linku 900.

Jazyková bariéra

Maďarština je pro turisty velmi těžko srozumitelná. Naštěstí je již mnoho nápisů (včetně nápisů v metru) i anglicky a další přibývají. I přes to je dobré naučit se pár základních slov a frází:

Kijárat – východ, tér/tere – náměstí, út/utca – ulice, híd – most, pályaudvar – nádraží, térképek – mapa, villamos – tramvaj, földolatti – podzemní – tak se nazývá linka metra M1, felé – směr

Odkazy

Trasy a mapa metra v Budapešti Maďarsko

Budapešť
4.1, 74
Článek sepsal a naposledy aktualizoval David dne

Otázky a odpovědi

  • Bohdan 15.3.2019, 21:09

    Trestuhodně jste neuveřejnili, že všichni obyvatelé EU, Švýcarska a Norska starší 65 let jezdí zdarma v BKV prostředcích zcela zdarma při prokázání ID, OP nebo cestovního pasu!

  • Petr 15.4.2019, 14:14

    Našince velmi překvapí, že automaty na prodej jízdenek mají mezi výběrem jazyků taktéž slovenštinu, čímž odpadá jakákoliv jazyková bariéra, alespoň při nákupu jízdenek. Automaty berou kromě forintových mincí a bankovek také platební karty.
    Hlášení jsou občas (zhruba ob jednu zastávku, řekl bych před významějšími body typu nádraží) kromě nesrozumitelné maďarštiny i anglicky. Horší je to s orientací, obvykle bývá vyvěšená jen mapa trasy, ne mapa všech linek, takže je dobré mít zjištěné spojení předem a ideálně tu mapu vytištěnou.

  • Železničář 8.5.2019, 12:09

    Budapešť – hlavní město Maďarska je u českých cestovatelů velmi vděčnou destinací. Nejenom, že je jeho blízkost českým hranicím více než příznivá, setkáte se tu i s velmi podobnou kulturou, jako u nás doma. Navíc zde narazíte na celou řadu nádherných pamětihodností, mezi kterými se můžete pohodlně přepravovat pomocí zdejší podzemní dráhy, která tu stojí již od roku 1896!

    Základní informace

    V provozu od roku: 1896
    Počet linek: 4
    Počet stanic: 48
    Celková délka: 39,4 km

    Historie
    Jak již bylo zmíněno – je neuvěřitelné, že budapešťské metro funguje již od předminulého století. Prvotní plány na jeho výstavbu se objevily již v polovině 19. století, avšak zelenou dostal tento projekt roku 1870. Výstavba prvního úseku započala v roce 1894 a byla hotova o pouhé 2 roky později, tzn. roku 1896.

    Tato trasa byla dlouhá necelé 4 kilometry a disponovala 11 stanicemi, z toho 9 bylo podzemních. Na další rozšíření si obyvatelé Budapeštimuseli počkat déle než půl století. V šedesátých letech 20. století došlo k dobudování další trasy, a od té doby probíhá výstavba s určitými pauzami de facto nepřetržitě.

    Od svého založení urazilo zdejší metro dlouhou cestu a svou délku téměř zdesetinásobilo!
    Linky
    Celé budapešťské metro se sestává ze čtyř samostatných linek, které křižují město ve všech směrech. Nutno však podotknout, že pravý břeh města má daleko hustější pokrytí. Linky jsou označeny jednoduše číslovkami a rozlišené vlastními barvami.

    Žlutá linka 1 zahrnuje zmiňovaný nejstarší vybudovaný úsek a je v současnosti tou nejkratší trasou. Měří dohromady 4,4 kilometrů a zahrnuje 11 samostatných stanic. Její západní konečná stanice Vörösmarty tér se nachází v blízkosti Dunaje, přičemž linka pokračuje dále na východ. Končí ve stanici Mexikói út.

    Linka 2 je obarvena do červena a jedná se o druhou nejstarší trasu budapešťského metra. Dohromady měří 10,3 kilometrů a stejně jako linka 1 disponuje 11 stanicemi. Začíná na levém břehu Dunaje, ve stanici Déli pályaudvar a pokračuje směrem na východ (přes západní břeh), až do stanice Örs vezér tere.

    Linku 3 poznáte podle modré barvy a v provozu je od roku 1976. Jedná se o nejdelší linku, která měří 17,3 kilometrů a disponuje 20 stanicemi. Celá vede na pravém břehu Dunaje a město protíná od severu po jih. Severní konečná stanice nese název Újpest-Központ, jižní potom Kőbánya-Kispest.

    Nejnovější zelená linka 4 byla zprovozněna relativně nedávno, a to v roce 2014. Měří 7,4 kilometrů, na kterých narazíte na 10 stanic. Začíná ve stanici Keleti pályaudvar (přestupní stanice na linku 2) a pokračuje dále směrem na jihovýchod, až do stanice Kelenföld vasútállomás, která leží na levém břehu řeky.
    Cena za přepravu
    Budapešťské metro je zahrnuto do zdejšího systému MHD, takže si vystačíte s jedním druhem jízdného. Jednosměrná nepřestupní jízdenka vás v současnosti vyjde na 350 forintů (cca 28 Kč), přestupní potom na 530 forintů (cca 42 Kč). Možností je zakoupení výhodného balíčku 10 lístků za 3.000 forintů (cca 240 Kč) anebo celodenní jízdenky za 1.650 forintů (cca 130 Kč).
    Metrem na letiště
    Přestože samotné metro nezasahuje až k samotnému budapešťskému letišti, je doprava na něj velmi pohodlná. V rámci MHD je totiž z/na letiště vypravována speciální linka 200E, na kterou nepotřebujete speciální jízdné. Autobus končí ve stanici Kőbánya-Kispest, což je konečná stanice linky 3.
    Zajímavosti
    Budapešťské metro je třetí nejstarší podzemní dráhou na světě. Starší už je jen metro v Chicagu (1892) a v Londýně (1863). Pokud však budeme hovořit pouze o kontinentální Evropě, patří Budapešti zasloužený prim.

    Každou linku zdejšího metra obsluhuje jiný typ vlakových souprav. Nejstarší samozřejmě naleznete na historické lince 1, kde jezdí vozy Ganz MFAV, a to již od roku 1973. Naopak nejnovějšími soupravami disponuje linka 4, a to moderními francouzskými AM5-M2.

    Na modré lince 3 jezdily také sovětské vozy 81-71, které známe i z dřívějších dob pražského metra. Stejně, jako ty české, byly i tyto zmodernizovány. Jejich vzhled je však od těch současných českých naprosto odlišný.

  • Admin 8.5.2019, 12:09

    Mockrát děkuji za informaci. Doplnil jsem do článku. S pozdravem, Tony

  • Traťař 8.5.2019, 12:11

    Dopravu v Budapešti zajišťuje metro, které je hned po Londýnském druhé nejstarší. Vyjma metra zde mohou turisté využít také autobusy, tramvaje a trolejbusy. Budapešťské metro má za sebou pestrou historii, která rozhodně stojí za připomenutí.
    Z historie metra v Budapešti
    V místě, kde stojí dnes metro, se kdysi dávno projížděly dřevěné vozy, které tvořily předchůdce tramvají. Historie metra na vás dýchne prakticky v každé stanici metra. Vždyť první úsek metra byl otevřen již v roce 1896.
    Linky metra
    Nečekejte zde příliš rozvětvené metro. V Budapešti jsou tři linky, stejně jako je tomu u nás. Linky jsou značené M1 – M3 a odlišují se barvami (žlutá, modrá a červená). V nedávné době byla postavena čtvrtá linka, která má zelenou barvu. Linky se mezi sebou protínají vždy v jedné přestupní stanici, podobně jako v pražském metru. Metro v Budapešti na první pohled působí trochu zastarale, dokazují to také staré sovětské vozy, které už pražské metro nadobro opustily. Mapy tras si můžete vytisknout na internetu nebo si je zdarma vzít v infocentrech.
    Cena jízdného
    Jízdné v Budapešti je pouze v jedné tarifní zóně. Můžete si zakoupit několik druhů jízdenek – jednorázové, přestupní, 24 hodinové, blok deseti lístků. Právě tento blok se finančně vyplatí asi nejvíce. Zajímavostí je, že v každém vozidle si musíte jízdenku znovu cvaknout. Lístky můžete zakoupit v infocentrech, v automatech ve vestibulech metra nebo v trafikách.
    Základní informace
    Ve většině stanic se nachází mapy okolí a hlas v metru označuje další zastávku. Ovšem někdy tomu není příliš dobře rozumět. Metro je v provozu od 4:30 do 23:10 hod. Provozovatelem MHD v Budapešti je dopravní podnik BKV, který je v majetku města.

  • Yehudi Menuhin 27.5.2019, 16:52

    Pre Železničář 8.5.2019, 12:09
    Ono je to s tymi brehmi Dunaja presne naopak.
    Buda je na PRAVOM – zapadnom brehu a Pest je na LAVOM – vychodnom brehu.

  • Zuzana 6.6.2019, 11:42

    Dobrý den,
    netušíte, jestli se smí v budapešťském metru fotografovat?
    Nešlo by o nic profesionálního, pouze koníček – fotografování architektury.
    Předem moc děkuji.

  • tony 7.6.2019, 20:06

    Dobrý den, ano rozhodně můžete fotit dle libosti v celém prostoru metra v Budapešti. S pozdravem, Tony

  • Michal 10.6.2019, 16:00

    V Budapešti jen pro opravu jezdí TŘETÍ nejstarší metro na světě (po Londýnu a Chicagu) 🙂

  • Karol Jandák 10.6.2019, 18:24

    Mohli by ste mi prosím poradiť ako sa čo najlahšie dostaneme zo stanice Nyugati palyaudvar do Keleti

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *