Metro v Helsinkách ostatně jako celá MHD a doprava mezi letištěm a centrem tohoto finského města šlape jako hodinky. Ceny za dopravu jsou zde přibližně 2x vyšší než v ČR. Centrum města se nachází mezi přístavem a vlakovým/autobusovým nádražím a celé jde projít pěšky během přibližně 1 hodiny.
Kolik za nejlevnější ubytování v Helsinkách? →
Cena jízdenek • Trajekt • Doprava na letiště • Mapa metra
Pokud si zakoupíte jízdenku v centru za 3,1 €, budete moci na 80 minut využívat metro (v centru je pouze 3-5 stanic), tramvaje i autobusy. Můžete si tak udělat procházku od hotelu do přístavu a zpátky se například svést tramvají. Doporučuji vyzkoušet během návštěvy Helsinek tramvaj, autobus, metro i dopravu trajektem k ostrovní pevnosti Suomenlinna viz níže.
Linky metra
Metro v Helsinkách má dvě oranžové linky metra M1 a M2. Metro začíná ve stanici Kivenlahti, dále pak prochází historickým centrem Helsinek, kde se nachází stanice Ruoholahti, Kamppi, Rautatientori (pod vlakovým a autobusovým nádražím) a Helsingin yliopisto. Dále pak metro pokračuje až do stanice Itäkeskus, kde se rozdvojuje na sever v lince M2 a na východ v lince M1.
Celkem má 30 stanic.
Cena jízdenek
Ceny jízdenek platí pro MHD v Helsinkách (tramvaj, autobusy, metro, trajekt na Suomenlinna):
- Jednorázová jízdenka do zóny AB – 3,10 €
- Jednorázová jízdenka do zóny ABC – 4,10 €
- Jednorázová jízdenka do zóny ABCD – 4,50 €
- Můžete si také zakoupit jednodenní jízdenku nebo jízdenku na 2, 3, 4, 5, 6, 7 dní – cena se bude vždy odvíjet od zvoleného výčtu zón
- *např. 1 denní jízdenka do zóny ABC stojí 11 € // 7 denní jízdenka do zóny ABC stojí 44 €
Mapa zón včetně ovládání na automatu na lístky najdete níže v sekci foto!
Informace o dalších jízdenkách zde: https://www.hsl.fi/en/tickets
Do metra se vstupuje pomocí turniketů. Do autobusů se nastupuje jakýmikoliv dveřmi a nikdo nic nekontroluje. Do tramvají by se mělo nastupovat předními či posledními dveřmi, ostatní by pak měly sloužit pro výstup.
Jednorázová jízdenka platí od její koupě. Dvouhodinová jízdenka, stejně jako jedno- či vícedenní, platí od prvního „čipnutí“ u turniketu metra či čtečky v tramvaji/autobuse.
Kde jízdenku zakoupit
Automaty jsou na všech stanicích metra a na mnohých zastávkách povrchové dopravy. Během 7 dnů jsme ani jednou neplatili hotovostí, vždy a všude kreditní kartou – nicméně i tak doporučuji mít u sebe nějakou hotovost při problémech s placením kartou.
Další městská doprava
Jak již je z výčtu jízdenek zřejmé, kromě metra v Helsinkách funguje také městská železnice, tramvaje a autobusy. Helsinské MHD platí také na trajekt.
Trajektem na Suomenlinna
Ostrov Suomenlinna se nachází přibližně 20 minut jízdy trajektem z přístavu v centru se zastávky Kauppatori. Stačí vám klasická jízdenka na MHD do zóny AB, tedy za 3,10 €. Na ostrově se nachází pevnost a celkově se zde dá pěkně projít s výhledem na moře a pobřeží Helsinek. Při jízdě zpět si opět lístek koupíte u automatu hned vedle lodi.
Doprava na letiště
Na letiště ve městě Vantaa jezdí z centra Helsinek (od hlavního vlakového nádraží) autobus 615 a autobus linky 600 (ten bych doporučil). Jednosměrná jízdenka musí být do zóny ABC a stojí 4,10 EUR. Zastávka u vlakového nádraží se jmenuje Rautatientori a automat na jízdenky najdete přímo na zastávce. Zvolíte zónu ABC a přiložíte kreditní kartu, vyjede Vám lístek a s ním nastoupíte do autobusu (neoznačujete). Doba jízdy autobusem mezi letištěm a centrem Helsinek je 35-40 minut.
Mezi letištěm a centrem Helsinek jezdí také vlak. Železniční spojení jsem nicméně nezkoušel a osobně jsem si užil jízdu v autobusu s výhledem na předměstí Helsinek (prohlídková jízda v ceně 🙂).
Jazyková poznámka
Ve Finsku jsou dva úřední jazyky – finština a švédština. Jsou podle zákona rovnocenné a vše je proto psáno dvojjazyčně – většinou finsky a pod tím Švédsky. Dvojjazyčnost se týká i názvů stanic a zastávek. Matoucí může být, že název zastávky je často v těchto dvou jazycích zcela rozdílný. Např. stanice metra u hlavního vlakového nádraží se finsky jmenuje „Rautatientori“ a švédsky „Järnvägstorget“.
Jinak s komunikací není ve Finsku problém – většina lidí, včetně řidičů autobusů, prodavačů apod., mluví i anglicky.
Odkazy na dopravní podnik
Helsinský dopravní podnik HSL – https://www.hsl.fi/en
Bývá celkem neobvyklé, pokud je metro tvořeno jedinou linkou. A přece tomu tak v Helsinkách je. Nejedná se však o docela obyčejnou linku, neboť ve východní části města se větví do dvou částí. Na plánkách se tak můžete setkat s označením jednotlivých úseků jako M1 a M2, přičemž je nutné dávat si pozor, do kterého konkrétního metra nasedáte, aby vás dovezlo skutečně do požadované cílové stanice.
Úsek M1 je delší, neboť se na něm nachází 22 stanic. Ve východní části metro začíná v nejzazší stanici Matinkylä. V poslední společné stanici Itäkeskus poté odbočuje doprava a svou jízdu končí ve stanici Vuosaari. Celý úsek projedete za 39 minut.
Úsek M2 začíná ve východní části až ve stanici Tapiola. Jeho další podoba je stejná, jako u úseku M1, a to až do stanice Itäkeskus, kde se metro vydává směrem doleva. Poté po třech stanicích končí v konečné stanici Vuosaari. Úsek M2 se dá projet za 34 minut.
Z mé cestovatelské zkušenosti je městská hromadná doprava ve Finsku čistá, skvěle organizovaná, efektivní a z autobusů a tramvají je krásný pohled na město, které jsme díky tomu v srpnu tohoto roku poznali během 3 dnů. Doporučuji sednout na nějaký autobus v centru a vystoupit někde dále od centra a projít si čtvrti, kde žijí běžní Finové…
Stejně tak i výlet trajektem na ostrov Suomenlinna stojí za to (po výstupu z trajketu si tam můžete zajít koupit do M-Marketu něco k zakousnutí).