Helsinky jsou se svými 600 tisíci obyvateli největším a zároveň hlavním městem Finska. Toto přístavní město je také nejsevernějším skandinávským hlavním městem. Helsinky jsou centrem aglomerace „Velké Helsinky“ – společně s městy Espoo, Vantaa a Kauniainen. Tato aglomerace pak čítá přes 1,3 milionu obyvatel.
Kolik za nejlevnější ubytování v Helsinkách? →
Cena jízdenky • Doprava na letiště • Jazyková poznámka • Mapa metra
V Helsinkách sice nenajdeme žádné světově proslulé památky, ale i tak se jedná o velice pěkné, čisté a kulturní město, které od mnoha svých kolegů netrpí dopravními zácpami. Metro zde bylo otevřeno v roce 1982. Zatím je zde jedna linka, která se na východě města větví. V centru města vede metro podzemím, na okraji města jezdí po povrchu.
Linky metra
Je zde pouze jedna linka se 17 stanicemi, na východě města se rozděluje do dvou větví.
Ruoholahti – Mellunmäki/Vuosaari
U hlavního vlakového nádraží je stanice „Rautatientori“.
Další úsek této jediné linky je ve výstavbě. Ten propojí centrum Helsinek s městem Espoo.
Cena jízdenky
Cena jízdenky závisí na tom, jestli cestujete pouze po Helsinkách, nebo zavítáte dále do aglomerace.
Jízdenky jsou buď jednorázové, dvouhodinové nebo jedno- či vícedenní.
Druhy jízdenek
Helsinky:
- Jednorázová jízdenka z automatu – 2,20 EUR
- Jednorázová jízdenka od řidiče tramvaje/autobusu či od průvodčího ve vlaku – 2,80 EUR
- Jednorázová noční jízdenka (2:00 – 4:30 ráno) – 5,00 EUR
- Jednorázová jízdenka s automatu na tramvaj (platí pouze v tramvaji) – 2,00 EUR
- Dvouhodinová jízdenka – 3,80 EUR
- Denní jízdenka – 8,00 EUR
Aglomerace:
Pro 2 zóny – z Helsinek do Espoo, Vantaa či Kauniaien
- Jednorázová z automatu nebo koupená u řidiče/průvodčího 4,50 EUR
- Jednorázová noční jízdenka (2:00 – 4:30 ráno) – 6,00 EUR
- Dvouhodinová jízdenka – 6,40 EUR
Informace o dalších jízdenkách zde: https://www.hsl.fi/en/tickets
Do metra se vstupuje pomocí turniketů. Do autobusů se nastupuje pouze předními dveřmi a ukazuje se platná jízdenka, eventuálně se jízdenka u řidiče zakoupí. Do tramvají by se mělo nastupovat předními či posledními dveřmi, ostatní by pak měly sloužit pro výstup.
Jednorázová jízdenka platí od její koupě. Dvouhodinová jízdenka, stejně jako jedno- či vícedenní, platí od prvního „čipnutí“ u turniketu metra či čtečky v tramvaji/autobuse.
Kde jízdenku zakoupit
Z výše uvedeného výčtu je zřejmé, kde se které jízdenky kupují. Automaty jsou na všech stanicích metra a na mnohých zastávkách povrchové dopravy. Místní obyvatelé jsou zvyklí platit převážně kreditními či debetními kartami, hotovost příliš nepoužívají.
Další městská doprava
Jak již je z výčtu jízdenek zřejmé, kromě metra v Helsinkách funguje také městská železnice, tramvaje a autobusy. Zajímavá může být i projížďka lodí,
Doprava na letiště
Na letiště ve městě Vantaa jezdí z centra Helsinek (od hlavního vlakového nádraží) autobus 615. Jelikož se letiště nachází ve městě Vantaa, jízdenka stojí 4,50 EUR.
Nově od roku 2015 byla také zprovozněna železnice spojující letiště s centrem Helsinek.
Jazyková poznámka
Ve Finsku jsou dva úřední jazyky – finština a švédština. Jsou podle zákona rovnocenné a vše je proto psáno dvojjazyčně – většinou finsky a pod tím švédsky. Dvojjazyčnost se týká i názvů stanic a zastávek. Matoucí může být, že název zastávky je často v těchto dvou jazycích zcela rozdílný. Např. stanice metra u hlavního vlakového nádraží se finsky jmenuje „Rautatientori“ a švédsky „Järnvägstorget“.
Jinak s komunikací není ve Finsku problém – většina lidí, včetně řidičů autobusů, prodavačů apod., mluví i anglicky.
Odkazy na dopravní podnik
Helsinský dopravní podnik HSL – https://www.hsl.fi/en
Mapa metra v Helsinkách

Bývá celkem neobvyklé, pokud je metro tvořeno jedinou linkou. A přece tomu tak v Helsinkách je. Nejedná se však o docela obyčejnou linku, neboť ve východní části města se větví do dvou částí. Na plánkách se tak můžete setkat s označením jednotlivých úseků jako M1 a M2, přičemž je nutné dávat si pozor, do kterého konkrétního metra nasedáte, aby vás dovezlo skutečně do požadované cílové stanice.
Úsek M1 je delší, neboť se na něm nachází 22 stanic. Ve východní části metro začíná v nejzazší stanici Matinkylä. V poslední společné stanici Itäkeskus poté odbočuje doprava a svou jízdu končí ve stanici Vuosaari. Celý úsek projedete za 39 minut.
Úsek M2 začíná ve východní části až ve stanici Tapiola. Jeho další podoba je stejná, jako u úseku M1, a to až do stanice Itäkeskus, kde se metro vydává směrem doleva. Poté po třech stanicích končí v konečné stanici Vuosaari. Úsek M2 se dá projet za 34 minut.
2020 – Všechno je jinak. Na letiště nějaký čas už jezdí ten jejich S-bahn. Ceny se také mění.