Předpokládám, že rodilým Pražanům nemusím část Vokovic – Bořislavku nijak představovat. Ačkoliv se jedná de facto o neoficiální pojmenování části města, má svůj původ v zaniklé usedlosti, jež byla pojmenována jako Bořislavka právě po svých majitelích. Nyní však Bořislavku znají téměř všichni díky nové stanici metra, která tu stojí teprve od roku 2015!
Základní informace o stanici
- Linka: A
- Sousední stanice: Nádraží Veleslavín, Dejvická
- Hloubka stanice: 26,7 metrů
- Rok uvedení do provozu: 2015
- Dřívější název: stejný jako dnešní (pracovní název – Červený Vrch)
- Důležité body v okolí: autobusová stanice (příměstská doprava),
- Evropská třída, Policie ČR – Obvodní ředitelství Praha I, Gymnázium Arabská, Park Hadovka, Přírodní park Šárka – Lysolaje
Jízdní řád stanice metra Bořislavka
Historie
Jak již bylo zmíněno – stanice Bořislavka stojí na svém místě teprve od roku 2015, kdy byl zprovozněn nový úsek metra linky A. Tato stavba byla dlouho očekávaným počinem a tehdejší linku A prodloužila ze stanice Dejvická do nově konečné stanice Nemocnice Motol.
Stavba trvala relativně dlouhou dobu – s prvními pracemi se začalo již v dubnu 2010, takže celá výstavba trvala de facto rovných 5 let. Stanice byla slavnostně otevřena 6. dubna 2015.
Nástupiště
Ačkoliv je stanice ražená, její konstrukce je jednolodní (tato kombinace byla poprvé užita u stanice Kobylisy v roce 2004). Celé prostory nástupiště jsou tak velmi vzdušné a přehledné. Stanice se nachází přibližně 27 metrů pod okolním povrchem.
Vzhled je velice moderní a vévodí mu červeno bílé obklady, s tmavě modrou linkou v úrovni očí.
Výstupy a vestibuly
Ačkoliv stanice disponuje dvěma samostatnými výstupy, je jejich charakter naprosto odlišný. První výstup má podobu klasického eskalátorového tunelu, který vede do samostatného vestibulu. Z něj vede několik východů, a to v okolí křižovatky ulic Evropská a Horoměřická, kde se též nachází zastávky příměstských autobusů.
Naleznete zde též podchod, který umožňuje bezpečný přesun skrze rušnou Evropskou třídu.
Druhý výstup na západní straně nedisponuje ani eskalátory ani schodištěm. Je totiž netradičně realizován formou výtahů, které ústí jak do vlastního vestibulu, tak přímo na povrch v bezprostřední blízkosti Evropské. Stanice je díky tomu zcela bezbariérová.
Zajímavosti
Pojmenování stanice nebylo tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Původně se totiž počítalo se jménem Červený Vrch, který byl v průběhu výstavby nahrazen právě Bořislavkou. Experti však namítali, že toto označení nekoresponduje ani místně ani historicky a navrhovali spíše název Horoměřická. Vedení města však bylo neústupné.
Než byla stanice zprovozněna, byl hlavní autobusový terminál obsluhující severozápadní oblast Prahy, umístěn u stanice Dejvická. Díky prodloužení linky A se tak rušné Evropské třídě znatelně ulevilo.
Na konci října 2018 došlo k poškození tubusu metra vrtákem stavební firmy, která nad stanicí prováděla stavební práce. Vrták nejenom že provrtal samotný tubus a způsobil tak průsaky vody, ale dokonce poškodil šest vozů metra u dvou souprav.