Každé město má svou nejnavštěvovanější památku a u Prahy jde samozřejmě o její dominantu, Pražský Hrad. Není tak divu, že již při budování pražského metra se počítalo se stavbou její nedaleké stanice, což dnes ocení zejména turisté z celého světa. Řeč je samozřejmě o stanici Hradčanská, kterou najdeme na zelené lince A.
Základní informace o stanici
- Linka: A
- Sousední stanice: Dejvická, Malostranská
- Hloubka stanice: 43 metrů
- Rok uvedení do provozu: 1978
- Dřívější název: Obránců Míru
- Důležité body v okolí: Pražský Hrad, Praha – Dejvice (vlakové nádraží), Stadion Sparta, Letenská pláň
Jízdní řád stanice metra Hradčanská
- jízdní řád pro stanici Hradčanská (směr Depo Hostivař) ve formátu .pdf ke stažení zde →
- jízdní řád pro stanici Hradčanská (směr Nemocnice Motol) ve formátu .pdf ke stažení zde →
Historie
Zelená linka A byla otevřena 12. srpna 1978 a stanice Hradčanská (tehdy Obránců Míru) mezi ně patřila. Se stavbou se započalo o pět let dříve, přičemž při otevření jste se mohli svézt v úseku Dejvická (dříve Leninova) – Náměstí Míru. Pojmenovaná byla po tehdejší ulici, pod kterou vedla, tedy Obránců Míru (dnes Milady Horákové).
Nástupiště
Hradčanská patří mezi stanice s trojlodní architekturou. Obecně se dá říci, že původní úsek linky A patří v rámci celého metra mezi nejzdobnější, alespoň pokud jde o nástupiště. To zdejší je laděno do zlatooranžového odstínu a je tvořeno speciálními vypouklými hliníkovými obklady nadčasového designu.
Pokud jde o zbývající interiér (zejména u vestibulu), ten je obložen žlutou opukou, na které můžete spatřit mnohé výjevy z českých dějin, ale též z dob socialismu.
Východy a vestibuly
Z nástupiště Hradčanská vede pouze jediný výstup v podobě klasického eskalátorového tunelu. Ten ústí do již zmiňovaného vestibulu, odkud vede několik samostatných východů. Odsud můžete přestoupit na důležitou tramvajovou zastávku, případně na vlakové nádraží Praha – Dejvice.
Zajímavosti
Náklady na výstavbu dosahovaly při otevření Hradčanské až 369 milionů Kčs, což je podle hrubého přepočtu dnešních cca 3,2 miliardy Kč!
Ačkoliv momentálně disponuje pouze jediným výstupem, v projektech se počítalo s budoucím dostavěním dalšího, který by ústil do ulice Dejvická. Tyto plány byly sice zrušeny, avšak nyní jim opět svítá na lepší časy, a to v souvislosti s možným vybudováním rychlodráhy na letiště Ruzyně. Zdejší stanice by totiž byla významným přestupním uzlem.