Metro Můstek aneb vše o přestupní stanici na trase B pražského metra. V celém systému pražského metra se setkáme pouze ze třemi přestupními stanicemi, které využijete v případě nutnosti změny linky. Tyto stanice tak logicky patří mezi nejvytíženější, což potvrzuje i Můstek, který se navíc nachází přímo ve středu města, pod proslulým Václavským náměstím.
Základní informace o stanici
- Linka: A a B
- Sousední stanice: Linka A – Staroměstská, Muzeum; Linka B – Národní třída, Náměstí Republiky
- Hloubka stanice: Linka A – 29,3 metrů, Linka B – 40,3 metrů
- Rok uvedení do provozu: 1978 (linka A), 1985 (linka B)
- Dřívější název: stejný jako dnešní
- Důležité body v okolí: Václavské náměstí, Pasáž Lucerna, Františkánská zahrada, Pošta Jindřišská, Jungmannovo náměstí, Na Příkopě, ulice Vodičkova
Jízdní řád stanice metra Můstek
- jízdní řád pro stanici Můstek (směr Černý most) ve formátu .pdf ke stažení zde →
- jízdní řád pro stanici Můstek (směr Zličín) ve formátu .pdf ke stažení zde →
Fotografie ze stanice metra Můstek
Mapa kolem stanice metra Můstek
Historie stanice Můstek
Se zdejší lokací se v plánech počítalo již dlouhá desetiletí před tím, než došlo vůbec k prvnímu výkopu. Vědělo se dokonce i to, že se zde budou linky křížit. Jako první však přišla na řadu trasa A, přičemž zdejší stanice byla hotová v roce 1978.
Ještě, než se však tato stanice otevřela, probíhaly již stavební práce i na nové trase B, a to konkrétně od roku 1977. Hotovo však bylo až v roce 1985, kdy byla linka B slavnostně uvedena do provozu.
Nástupiště A
Nástupiště na lince A je hluboko 29,3 metrů pod povrchem a vzhledem k husté zástavbě nad ní je stanice samozřejmě ražená. Nástupiště má trojlodní podobu, přičemž obklady u kolejiště jsou z typických hliníkových vypouklých desek (charakteristické pro původní trasu linky A), v tomto případě zbarvené do zlata. Zbývající obklady stanice mají podobu šedohnědého dekorativního kamene, přičemž nosné sloupy obepínají u podlahy hliníkové trubky.
Nástupiště B
I nástupiště na lince B je vybudováno v trojlodní podobě, avšak toto leží ještě zhruba o 11 metrů níž, než linka A. Vzhled stanice je velmi podobný, je však laděn do světlejších odstínů. Obklady mají podobu světle šedého kamene, přičemž prostor kolejiště je těmito obklady osazen pouze ve střední rovině. Zbývající prostory zaplňují bílé desky.
Východy a vestibuly A
Pokud přijedete do stanice na lince A, můžete ji opustit oběma směry. Jeden výstup vede skrze eskalátorový tunel do vestibulu, který ústí do ulice Na Příkopě. Opačný výstup použijte v případě, že se potřebujete dostat do střední části Václavského náměstí. I tento výstup vede skrze eskalátorový tunel a taktéž vede do rozlehlého vestibulu.
Konkrétní východy se nacházejí jak na Václavském náměstí, tak v ulici Jindřišská či Vodičkova. Ve stanici se nachází též výtahy, které jsou určeny primárně pro vozíčkáře a maminky s kočárky.
Východy a vestibuly B
Z linky B se můžete dostat na povrch díky jedinému přímému výstupu, který vede do eskalátorového tunelu a následného vestibulu. Všechny zdejší východy jsou v rámci Jungmannova náměstí.
Ostatní výstupy ze stanice jsou přestupní a míří na linku A. Využít tak můžete buď schodiště ve středu nástupiště anebo spojovací chodbu ve směru jízdy metra. Od roku 2016 je navíc vybudován výtah, čímž se přestup (ale i výstup na povrch) stal zcela bezbariérový.
Zajímavosti
Název stanice vychází z ulice Na Můstku, která byla pojmenovaná po pozůstatcích středověkého můstku, který vedl přes tehdejší hradební příkop. Jeho pozůstatky jsou k vidění právě ve vestibulu linky A, přičemž se jedná o archeologický unikát, který je cestujícím volně k dispozici.
Stanice na lince A je nechvalně proslulá již typickým zápachem, jehož intenzita v průběhu dní kolísá. Tento zápach vychází odněkud poblíž eskalátorů, mířících do vestibulu v ulici Na Příkopě a jeho zdroj se dodnes nepodařilo odhalit. S největší pravděpodobností se jedná o kontaminaci okolních hornin, a to buď čpavkem anebo splašky z prasklého kanalizačního potrubí. Jisté však je, že zápach tu je již od samotného otevření v roce 1978.
Při povodních v roce 2002 byla nejprve zaplavena stanice na lince B. Díky kvalitním tlakovým uzávěrům se předpokládalo, že se na linku A voda nedostane. Obrovský tlak ovšem zapříčinil, že voda prorazila otvor do kabelového tunelu, odkud voda zaplavila celý postižený úsek linky A.