🚇 Stanice metra Vltavská

Metro » Praha » Stanice metra Vltavská

Již malí školáci vědí, že naším hlavním městem protéká řeka Vltava. Při budování pražského metra se museli inženýři a stavaři s tímto živlem vypořádat, neboť linka tuto řeku několikrát kříží. Nelze se tak divit, že je po ní dokonce pojmenována jedna stanice. Řeč je samozřejmě o Vltavské, která leží na červené lince C.

Základní informace o stanici

Jízdní řád stanice metra Vltavská

Jízdní řád metra stanice Vltavská směr Háje trasa linka C

Historie metra Vltavská

Stanice Vltavská byla uvedena do provozu v roce 1985, a to v rámci druhé vlny prodlužování linky C. V této vlně tak vznikl nový úsek ze stávající stanice Florenc až do nově vybudované stanice Nádraží Holešovice (dříve Fučíkova). Slavnostně otevřena byla 3. listopadu 1984. Díky tomu, že se nachází v bezprostřední blízkosti řeky, byla po ní pojmenována hned od počátku.

Nástupiště

Je zajímavé, že nástupiště Vltavské se nachází v rámci linky C téměř nejhlouběji (do roku 2004, kdy byla linka prodloužena, byla dokonce rekordmanem), a to téměř 21 metrů pod povrchem. Nástupiště má podobu haly, takže vyniká vzdušností a prostorností. Nástupiště je obloženo hnědými dlaždicemi.

Východy a vestibuly

Vltavská patří mezi stanice s jediným výstupem na povrch. Ten se nachází na jižní straně nástupiště a má podobu klasického eskalátorového tunelu, který ústí do malého vestibulu, odkud na povrch vede několik pevných schodišť. Od roku 2003 je stanice zcela bezbariérová, a to díky vybudovaným plošinám. Na povrchu se nachází též důležitá tramvajová zastávka.

Zajímavosti

Jelikož stanice leží v bezprostřední blízkosti Vltavy, byla roku 2002 poškozena téměř nejvíce. Voda sem totiž nevnikla z tunelu (jako u většiny postižených stanic), nýbrž rovnou z povrchu. Současná protipovodňová opatření by měla budoucím katastrofám zcela zabránit.

Je netradiční, že takto hluboká stanice byla vybudována technikou hloubení a ne ražení. Díky tomu vznikl mezi povrchem a nástupištěm veliký prostor, který je v současnosti využíván například jako parkoviště. Najdete zde ale téměř 300 místností, které využívají různé společnosti. Některé z nich využívá též ZZS hl. m. Prahy.

Výstavba stanice stála ve své době 198 milionů Kčs, což by dnes odpovídalo zhruba 1,5 miliardám Kč.

Při stavbě se uvažovalo též o pojmenování „Dopraváků“, a to díky nedalekému bývalému sídlu Dopravního podniku hl. m. Prahy. Ten v současnosti sídlí v Sokolovské ulici, ve Vysočanech.

Článek sepsal a naposledy aktualizoval David dne
Stanice metra Vltavská
5, 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *