Již malí školáci vědí, že naším hlavním městem protéká řeka Vltava. Při budování pražského metra se museli inženýři a stavaři s tímto živlem vypořádat, neboť linka tuto řeku několikrát kříží. Nelze se tak divit, že je po ní dokonce pojmenována jedna stanice. Řeč je samozřejmě o Vltavské, která leží na červené lince C.
Základní informace o stanici
- Linka: C
- Sousední stanice: Florenc, Nádraží Holešovice
- Hloubka stanice: 20,8 metrů
- Rok uvedení do provozu: 1984
- Dřívější název: stejný jako nynější
- Důležité body v okolí: European GNSS Agency, Pražská tržnice, Praha Bubny (nádraží), Národní technické muzeum
Jízdní řád stanice metra Vltavská
- jízdní řád pro stanici Vltavská (ve směru Háje) v .pdf ke stažení zde →
- jízdní řád pro stanici Vltavská (ve směru Letňany) v .pdf ke stažení zde →
Historie metra Vltavská
Stanice Vltavská byla uvedena do provozu v roce 1985, a to v rámci druhé vlny prodlužování linky C. V této vlně tak vznikl nový úsek ze stávající stanice Florenc až do nově vybudované stanice Nádraží Holešovice (dříve Fučíkova). Slavnostně otevřena byla 3. listopadu 1984. Díky tomu, že se nachází v bezprostřední blízkosti řeky, byla po ní pojmenována hned od počátku.
Nástupiště
Je zajímavé, že nástupiště Vltavské se nachází v rámci linky C téměř nejhlouběji (do roku 2004, kdy byla linka prodloužena, byla dokonce rekordmanem), a to téměř 21 metrů pod povrchem. Nástupiště má podobu haly, takže vyniká vzdušností a prostorností. Nástupiště je obloženo hnědými dlaždicemi.
Východy a vestibuly
Vltavská patří mezi stanice s jediným výstupem na povrch. Ten se nachází na jižní straně nástupiště a má podobu klasického eskalátorového tunelu, který ústí do malého vestibulu, odkud na povrch vede několik pevných schodišť. Od roku 2003 je stanice zcela bezbariérová, a to díky vybudovaným plošinám. Na povrchu se nachází též důležitá tramvajová zastávka.
Zajímavosti
Jelikož stanice leží v bezprostřední blízkosti Vltavy, byla roku 2002 poškozena téměř nejvíce. Voda sem totiž nevnikla z tunelu (jako u většiny postižených stanic), nýbrž rovnou z povrchu. Současná protipovodňová opatření by měla budoucím katastrofám zcela zabránit.
Je netradiční, že takto hluboká stanice byla vybudována technikou hloubení a ne ražení. Díky tomu vznikl mezi povrchem a nástupištěm veliký prostor, který je v současnosti využíván například jako parkoviště. Najdete zde ale téměř 300 místností, které využívají různé společnosti. Některé z nich využívá též ZZS hl. m. Prahy.
Výstavba stanice stála ve své době 198 milionů Kčs, což by dnes odpovídalo zhruba 1,5 miliardám Kč.
Při stavbě se uvažovalo též o pojmenování „Dopraváků“, a to díky nedalekému bývalému sídlu Dopravního podniku hl. m. Prahy. Ten v současnosti sídlí v Sokolovské ulici, ve Vysočanech.
Stanice Vltavská – má výtah?