🚇 Stanice metra Želivského

Metro » Praha » Stanice metra Želivského

Některé stanice pražského metra nesou název po významných osobnostech českých dějin. Hned na dvě můžeme narazit na zelené lince metra A. V tomto článku se dozvíte základní informace o stanici, která nese své jméno po významném husitském knězi, Janu Želivském. Řeč je samozřejmě o stanici Želivského.

Základní informace o stanici

Jízdní řád stanice metra Želivského

Jízdní řád stanice Želivského směr Nemocnice Motol trasa A

Historie

Protože nejstarší úsek linky A vedl od dnešní stanice Dejvická až po Náměstí Míru, je jasné, že stanice Želivského byla vybudována až o něco později. Stalo se tak hned v první fázi prodlužování linky A, která trvala od roku 1976 do roku 1980.

První cestující se touto stanicí mohli svézt 15. prosince 1980. Pojmenování po zmiňovaném husitském knězi má od svého počátku.

Nástupiště

Nástupiště stanice Želivského leží 26,6 metrů pod okolním povrchem. Její architektura je typická pro většinu ražených stanic, tzn. trojlodní. Obložení kolejiště je netradiční a má podobu speciálních hliníkových výlisků, které mají ve střední části bronzovou barvu. Prostory mezi jednotlivými nástupišti jsou obloženy šedým kamenem, strop má potom nádech do bronzova.

Východy a vestibuly

Z nástupiště vede jediný výstup, jež má podobu eskalátorového tunelu. Tento tunel vede do vestibulu, který se nachází pod Vinohradskou ulicí, přibližně 5 metrů pod povrchem. Z vestibulu vede několik samostatných východů, takže pokud ten svůj zvolíte správně, nemusíte rušnou ulici vůbec přecházet.

Na povrchu se též nachází důležitá tramvajová a autobusová zastávka. V prostorách vestibulu se nachází též kamenná mozaika s husitskou tematikou.

Zajímavosti

Když byla stanice roku 1980 otevřena, jednalo se o 600. výročí narození Jana Želivského. Pojmenování tak bylo opravdu příznačné.

Jedná se o jednu z mála stanic, které ještě neprošly žádnou rekonstrukcí. Její vzhled je tak zcela původní.

Vybudování stanice stálo v roce 1980 301 milionů Kčs, což je hrubý ekvivalent dnešních cca 2,2 miliardy Kč.

Protože stanice byla na celých 7 let konečná, nachází se za ní doposud kolejové obratiště. To je využíváno například v případě nenadálých situací, kdy je žádoucí zachovat alespoň úsekový provoz.

Článek sepsal a naposledy aktualizoval David dne
Stanice metra Želivského
5, 1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *