Jaké změny se chystají na trasách metra A, B, C, D v roce 2024? A co nové stanice na mapě? Chystáte se do hlavního města Prahy a budete s největší pravděpodobností cestovat metrem? Pokud se v systému této dopravy příliš dobře neorientujete, připravili jsme si pro vás jeho popis.
Kolik stojí jízdenky do pražského metra? →
Trasa A • Trasa B • Trasa D • Plánek
Systém pražského metra
Metro bylo v Praze uvedeno do provozu v roce 1974. Dnes představuje hlavní součást zdejší městské hromadné dopravy, když ročně přepraví zhruba 600 milionů pasažérů. Tvoří jej tři trasy (A, B a C) s celkovou délkou 65,2 km, které jsou pro lepší orientaci na mapě metra Praha barevně odlišeny.
Kříží se přitom v centru města, kde jsou vzájemně propojeny třemi přestupními stanicemi. V roce 2023 se počítá se zahájením výstavby trasy D, jež bude mít modrou barvu a podle předpokladů by měla být zprovozněna v roce 2029. Výhledově se pak plánuje i trasa E (fialová barva).
Trasa metra A
Trasa A označená zelenou barvou je ze všech linek nejkratší. Spojuje stanice Nemocnice Motol, která se nachází na severozápadě Prahy a Depo Hostivař na jihovýchodě. Tvoří ji celkem 17 stanic a dlouhá je 17,1 km, které souprava metra ujede cca za půl hodiny.
Přestup na linku B je možný ve stanici Můstek a na linku C ve stanici Florenc. Stanice Dejvická kromě toho slouží k přestupům na autobusy k Letišti Václava Havla a stanice Hradčanská umožňuje přestoupit na vlak.
Trasa metra B
Žlutou barvou je označena trasa B. V současné době spojuje stanice Zličín a Černý most, přičemž vede z jihozápadu Prahy na severovýchod. Linka B sestává z 24 stanic a dlouhá je 25,7 km, což ji činí vůbec nejdelší. Souprava metra tuto trasu jede zhruba 42 minut.
Přestupní stance na linku A je Můstek a na linku C Muzeum. Ve stanicích Zličín a Nové Butovice lze přestoupit na autobusovou dopravu, přestup na vlakovou dopravu pak umožňují stanice Smíchovské nádraží, Anděl, Náměstí republiky a Vysočanská.
Trasa metra C
Trasa C je na mapách metra Praha označena červenou barvou a je spojnicí pražského severu z jihem. Konkrétně vede z Letňan do stanice Háje. Tvoří ji 20 stanic a celková délka činí 22,4 km. Tuto vzdálenost ujede metro zhruba za 36 minut. Přestupními stanicemi jsou Florenc (linka B) a Muzeum (linka A). Linka C je přitom vůbec nejstarší ze všech, když byla zprovozněna v již zmíněném roce 1974.
Trasa metra D
Trasa metra D je aktuálně v režimu žádosti o stavební povolení. Praha by tento klíčový dokument měla získat v roce 2024 a již v roce 2029 má být celý úsek nového pražského metra dokončen.
Bezbariérové stanice
Pražské metro je neustále přístupnější tělesně postiženým. V současné době je z 58 stanic téměř 40 bezbariérových. Dalšímu rozšíření poněkud brání zastaralost některých částí tohoto systému dopravy, neboť se při jejich výstavbě s touto eventualitou nepočítalo. Na druhou stranu je paradoxně tělesně postiženým nejvíce přístupná trasa C (15 z 20 stanic), tedy ta nejstarší. Dle schválené koncepce by mělo být pražské metro kompletně bezbariérové v roce 2025.
Plánek pražského metra ke stažení
Plánek pražského metra včetně mapy tramvajových linek najdete v samostatných článků.
Všechny informace o stanicích trasy metra D včetně mapy najdete v samostatném článku. Kompletní mapa všech tras pražského metra najdete zde.