Jízdní řády jednotlivých stanic pražského metra trasy A v přehledné tabulce. Až uvidíte plánek metra v hlavním městě a budete chtít cestovat „áčkem“, najdete jej pod zelenou barvou. Tvoří ho 17 stanic, sumární délka dosahuje něco málo přes 17 kilometrů a projet celou vzdálenost by vám zabralo asi půl hodiny.
Trasa metra A (stanice) v tabulce
Stanice metra trasy A ve směru: | |
Nemocnice Motol → Depo Hostivař | Depo Hostivař → Nemocnice Motol |
Nemocnice Motol | Depo Hostivař |
Petřiny | Skalka |
Nádraží Veleslavín | Strašnická |
Bořislavka | Želivského |
Dejvická | Flora |
Hradčanská | Jiřího z Poděbrad |
Malostranská | Náměstí Míru |
Staroměstská | Muzeum |
Můstek | Můstek |
Muzeum | Staroměstská |
Náměstí Míru | Malostranská |
Jiřího z Poděbrad | Hradčanská |
Flora | Dejvická |
Želivského | Bořislavka |
Strašnická | Nádraží Veleslavín |
Skalka | Petřiny |
Depo Hostivař | Nemocnice Motol |
Něco z minulosti
Tento úsek začal být budován v 70. letech minulého století, konkrétně k oficiálnímu otevření došlo v sobotu 12. srpna 1978. Vzhledem k tomu, že výstavbu financovala tehdejší normalizační komunistická vláda, řada zastávek nesla oproti nynějšímu stavu odlišná označení. Nejvíce tento jev vidíme především u zastávky Dejvická, jež dříve nesla jméno Leninova, podle vůdce bolševického převratu v Rusku. Provoz výrazně narušily povodně, konkrétně v letech 2002 a 2013.
Současnost
Díky četným investicím se zde během hodiny odbaví před dvacet tisíc cestujících. Cesta k současnému stavu však nebyla jednoduchá. V posledních letech za zmínku stojí především prodloužení trasy o stanice Depo Hostivař v květnu 2006. Roku 2015 zase byl uveden do provozu úsek V.A, který protáhl spojení z původně konečné Dejvické až do Motola. Celkem vznikly čtyři nové zastávky, a to Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Tato výrazná investice přišla na bezmála 20 miliard korun.
Prodloužení této západní strany přiživilo diskuze o té východní, konkrétně ze stanice Strašnická. Poslední zprávy však neukazují, že by se k této změně chystalo a územní plán hlavního města Prahy s tím ani nepočítá.
Každá stanice se pro praktické účely vyznačuje jinou barvou. Rozdílné jsou často další interiéry. Například na stanici můstek je zakomponován starý středověký můstek do samotného vestibulu.
Pohyb do stanice umožňují eskalátory, které zaznamenaly řadu investic. Dřívější rychle zastarávající sovětská výroba byla nahrazena podobou západního střihu tak, aby trasa A dostála moderním požadavkům.
Stejně rekonstrukce tunelů před 20 lety odstranila dlouhodobý problém se zatékáním a tím rychlým ničením majetku.
Přestupní stanice
Pokud potřebuje jet následně jiným směrem, přestupní stanicí na linku B je Můstek a na C Muzeum.
Konec jízdního řádu
První spoj vyjíždí ve 4:43, posledním se domů dostanete krátce po půlnoci, 0:03.